De groeitrends voor het MKB

De trends die het MKB kan gebruiken om beter uit de gebeurtenissen van afgelopen jaar te komen, nader uitgelegd. Hier volgen de tips voor duurzame groei door in te zetten op automatisering en het toepassen van data. Het wordt langzaam duidelijk wat de gebeurtenissen van het afgelopen jaar voor BV Nederland hebben betekend… Investeringen zijn nog langer uitgesteld, consumentengedrag is veranderd, vakkundig personeel moest vertrekken.

Bij investeringen die uitgesteld zijn, kun je denken aan betere IT systemen, automatisering, en marketing. Het consumentengedrag is veranderd: meer online aankopen waarvan een (groot) deel misschien wel blijvend online is. Hier lijken bv. de online snel-supers zoals Gorillas en Flink op ingesprongen, zij besteden veel marketing-euro’s aan hun bekendheid. Als je de klantenbinding niet op orde had, dan heb je nu wel een uitdaging en moet je opnieuw beginnen of snel je marketing opschalen. Daarbovenop is er nu een langdurige schaarste en een turbulente economie die elkaar versterken. Personeel is moeilijk te vinden, jongeren kunnen geen huis kopen en de stijgende gas-prijzen zijn slecht nieuws voor de portemonnee.

Even een voorbeeld dichtbij huis. Neem de wijk-supermarkt Jongerius in Hilversum. Onlangs stond in de krant dat ze de deuren moeten sluiten. Waardoor? De kosten van automatisering en verduurzaming nekken het bedrijf. “De situatie is dusdanig veranderd [door de coronaperiode] dat doorgaan geen optie is.” Een vervelend maar treffend voorbeeld dat het succes van gisteren niet perse van morgen is.

Door de pandemie wordt automatisering en artificial intelligence (kunstmatige intelligentie*) alleen maar sneller geadopteerd. Daarmee is de vraag meteen beantwoord of je als mkb iets met automatisering en artificial intelligence (het toepassen van data in je proces) zou moeten. Het is een kans, geen bedreiging. Als je op tijd meegaat in deze marktontwikkeling. Consumenten verwachten dat je aanbod en klantenservice aangepast is op iedere consument op ieder tijdstip van de dag. Daarvoor is automatisering en AI noodzakelijk.

Een ander voorbeeld: Recruitmentbureau’s maken gebruik van software systemen om vacatures en kandidaten in bij te houden, naast alle werkzaamheden van de recruitment consultants. Recruitment en Werving & Selectie vond al steeds meer online plaats, maar de coronaperiode lijkt voor een versnelling gezorgd te hebben. “De gebeurtenissen van het afgelopen jaar hebben de investeringen in recruitmenttechnologie veranderd. Volgens Aptitude Research is één op de vier organisaties van plan om hun recruitmentsysteem in 2021 te vervangen.” [link] Onderliggend doel is puur beter te kunnen werken met CRM en matching met behulp van artificial intelligence.

Als afsluiting wil ik je 4 learnings meegeven; over de wisselwerking tussen technologieën (data, artificial intelligence, personalisatie en automatisering) en ondernemerschap (je buikgevoel):

  1. De hoeveelheid data van allerlei systemen is te groot en te divers om te doorgronden;
  2. We hebben verschillende ‘lenzen’ nodig om naar een organisatie, processen en output te kijken;
  3. Als we data voor ons laten werken en combineren, kom je meer te weten dan wat er puur in je systemen staat – dan is bv. forecasting en AI matching mogelijk;
  4. Door het toevoegen van de targets & benchmarks die voor jou belangrijk zijn, kun je specifieke & geautomatiseerde notificaties krijgen met actionable insights – dit betekent pro-actieve signalering om processen aan te passen, productiviteit te verbeteren, conversie te verhogen etc.

Hoor graag je mening!